Het station van Lelystad heeft definitief de status van rijksmonument gekregen. De periode waarbinnen bezwaar kon worden gemaakt tegen het besluit van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is verstreken, aldus de gemeente.
Het is een van de twaalf zogenoemde post-65-objecten die door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) zijn voorgedragen. Deze categorie omvat bijzondere bouwwerken uit de periode tussen 1965 – 1990, die van grote architectonische en cultuurhistorische waarde worden geacht.
Het is het eerste gebouw in de stad met de status van rijksmonument. Wel werd die status eerder al toegekend aaneen historisch scheepswrak in het IJsselmeer en een prehistorische akker nabij Swifterbant.
Rond 1980 kwam in Nederland een nieuw geloof in het spoorvervoer, vooral door de groeiende filedruk, aldus het ministerie destijds bij de voordracht.
"Tevens besloot de overheid tot de aanleg van nieuwe spoorlijnen zoals de Veenendaallijn, Schiphollijn, de Westelijke Tak (in Amsterdam) en de Flevolijn. Bij de NS groeide het besef dat bij investeringen in nieuwe spoorlijnen de stations slechts een klein deel van de kosten uitmaakten, maar dat ze essentieel waren voor het publieke gezicht van het bedrijf. Het station Lelystad Centrum is een gevolg van dit gedachtegoed en het symbool voor de renaissance van de Nederlandse stationsarchitectuur."