Het is een regelmatig terugkerend probleem: het speelschip in het Karveel. Waar jonge kinderen al decennialang plezier beleven overdag, lijken oudere jongeren dat plezier te willen vergallen met vernielingen en het achterlaten van troep. Jong Lelystad trekt daarom weer eens aan de bel bij de gemeente.
Dat deed men bijna op de kop af vier jaar geleden ook, toen er werd geconstateerd dat het aantal vernielingen en de overlast toenam. Toen werden diverse maatregelen aangekondigd, zoals ‘extra toezicht, extra schoonmaak, snoeiwerkzaamheden en contact met buurtbewoners’. “Ondanks deze maatregelen ontvangt onze fractie nog steeds signalen van buurtbewoners over aanhoudende overlast, vernielingen en onveilige situaties rondom de speeltuin.”
De partij wil van het college weten wat er precies aan gedaan wordt, en heeft ook enkele suggesties: de houten banken vervangen door ‘vandalismebestendige exemplaren, bijvoorbeeld van metaal of een ander duurzaam materiaal’, de verlichting te verbeteren en een sluitingstijd instellen voor het speelschip, waardoor je er in de nachtelijke uren niet meer mag en/of kan verblijven.
Ook wil men weten of het in 2022 toegezegde extra toezicht van boa’s en politie nog steeds geldt, met name op de vrijdagavond, en of de wijkagent nog contact heeft met buurtbewoners. Verder wil men de cijfers van 2022 tot nu over het aantal meldingen en gepleegde vernielingen en wil men weten of de in 2022 aangekondigde maatregelen effect hebben gehad, of dat er nieuwe maatregelen in aantocht zijn.